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교수소개

성명/보직  박 지 혜
e-mail  jihyepark@hufs.ac.kr
연락처  02-2173-3034 (연구실: 교수회관 340호)
연구분야  마케팅 (소비자행동)
자기소개
학력
PhD    Retailing/Consumer Sciences, The Ohio State University
PhD    (Minor) Marketing, The Ohio State University
MS     Retailing/Consumer Sciences, The Ohio State University
BS      Home Economics, Seoul National University
경력 및 활동
연도 교육 경력
 2015 - Current Professor of Marketing at Hankuk University of Foreign Studies
 2006 - 2015    Assistant/Associate professor of Marketing at Hankuk University of Foreign Studies
2006 - 2007     Adjunct professor at Iowa State University
  2002 - 2006       Assistant professor at Iowa State University
2000 - 2002     Instructor at the Ohio State University
연도 주요 산업 활동
2012    삼성전자 Human fit business model 기획 프로젝트
2011    ㈜효성 임직원 가치 인식 조사 자문교수
2010    서울시 문화예술기부 실태 및 현황 조사
2010    SK Networks 실험매장 실행전략 프로젝트
2010    SK Networks 미래휴대폰유통사업 프로젝트
2010    서울시 세종벨트 사업성 진단 평가 프로젝트
2010    서울시 문화예술기관 연계를 위한 사업성 평가 및 전략 수립
2009    서울패션위크 자문위원
2008 - 2010    대한민국브랜드대상 심사위원, 브랜드 전문가 자격 관리 감독 위원
2007 - 2010    SK Telecom 파트너사 행복지수 측정 및 검증 프로젝트 (1-4차)
2007 - 현재    경향신문 부설 지속가능 사회를 위한 경제연구소 (ERISS) 조사/경제부문
   기획위원 및 명성지수 개발팀 간사
2007    LG 생활건강 화장품 사업부문:: 인터넷과 방문판매 통합전략 수립
2006    중소기업기술정보진흥원: 기술혁신의 상업화 전략연구 프로젝트
2006    KOTRA 신해외마케팅전략 프로젝트
2004    SK Networks 캐릭터신규사업 마케팅조사 및 전략 수립 프로젝트 
연도 주요 방송활동
2009 - 2010    KBS ‘‘희망119’ 기업평가자문위원, KBS 2TV 생방송 ‘오늘,’ ‘리빙쇼 당신의
   여섯시’ 자문위원, KBS 1TV ‘오천만의 아이디어로’ 자문위원
2008    KBS ‘이영돈 PD의 소비자고발’ 경영윤리자문교수
연구관심분야
Consumer behavior (Memory, Choice, Information processing)

주요논문


[ 해외 논문 ]


-  Park, J. H. (Published online: 14 Aug 2015). Self-gifting as a therapeutic reward: Motivational approach for self-gifting promotions. Journal of Marketing Communications (SCOPUS). 1-18

 

-  Lee, E. J., and Park, J. H. (2014). Enhancing virtual presence in e-tail: Dynamics of cue multiplicity.  International Journal of Electronic Commerce (SSCI), 18(4), 117-146.

 

- Park, J. H. and Unnava, H. (2013). Negativity bias in the product prevention ad claim. Advances in Consumer Research. 41.

- Yurchisin, J., & Park, J. H. (2010). Effects of retail store image attractiveness and self-evaluated job performance on employee retention. Journal of Business and Psychology (SSCI), 25(3), 441-450

- Yurchisin, J., Park, J.H., & O’Brian, M. (2010). The effect of employee self-image/store image congruence on employee-store commitment and employee intention to leave. Journal of Retailing and Consumer Services (SCOPUS), 17(5), 406-414

- Park, J. H., Stoel, L., & Lennon, S. J. (2008). Cognitive, affective, and conative response to visual simulation: The effects of rotation in online product presentation. Journal of Consumer Behavior (SSCI), 7, 72-87

- Yang, S. J., Park, J. K., & Park, J. H.(2007).Consumers’ Channel Choice for University Licensed Products: Exploring Factors of Consumer Acceptance with Social Identification. Journal of Retailing and Consumer Services (SCOPUS), 14(3), 165-174

- Choi, J., & Park, J. H.(2006). Multichannel retailing in Korea : Effects of shopping orientations and information seeking patterns on channel choice behavior. International Journal of Retail and Distribution Management (SCOPUS),34(8), 577-596

- Park, J. H., & Lennon, S. J. (2006). Psychological and environmental antecedents of impulse buying tendency in the multichannel shopping context. Journal of Consumer Marketing (SCOPUS), 23(2), 58-68

- Park, J. H., Lennon, S. J., & Stoel, L. (2005). Online product presentation: Effects on mood, perceived risk, and purchase intention. Psychology and Marketing (SSCI), 22(9), 695-719

- Khakimdjanova, L., & Park, J. H.(2005). Online visual merchandising practice of apparel e-merchants. Journal of Retailing and Consumer Services (SCOPUS), 12, 307-318

- Park, J. H. & Stoel, L. (2005). Effects of brand familiarity, experience and information on online apparel purchase. International Journal of Retail and Distribution Management (SCOPUS), 33(2), 148-160

- Helepete, J., Littrell, M., & Park, J. H. (2009). Personalization of fair trade apparel: Consumer attitudes and intentions, Clothing and Textiles Research Journal (SSCI), 27(2), 143-160

- Kim, J., Ma, Y., & Park, J. H. (2009). Are U.S. consumers ready to adopt mobile technology for fashion goods? An integrated theoretical approach. Journal of Fashion Marketing and Management (SCOPUS), 13(2), 215-230

- Song, K., Fiore, A. M., & Park, J. H.(2007). Telepresence and fantasy in online apparel shopping experience. Journal of Fashion Marketing and Management (SCOPUS), 11(4), 553-570

- Park, J. H., & Park, J. K. (2007). Multichannel retailing potential for university-licensed apparel: Effects of university identification. Clothing and Textiles Research Journal (SSCI), 24(1), 58-73

- Park, J. H., & Kim, J. H. (2007).The importance of perceived consumption delay in Internet shopping: Time-related information, time risk, attitude, and purchase intention. Clothing and Textiles Research Journal(SSCI), 25(1), 24-41

- Halepete, J., & Park, J. H.(2006). Competitive e-tailing strategies for fair trade organizations: Benchmarking against successful commercial organizations. Journal of Fashion Marketing and Management (SCOPUS), 10(4), 491-507

- Lee, K., & Park, J. H.(2006). The perceived importance weight of product information cues in e-shopping. 한국의류학회지(Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles), 30(3), 470-480

- Kim, J. H., & Park, J. H.(2005). A consumer shopping channel extension model: Attitude shift toward the online store. Journal of Fashion Marketing and Management (SCOPUS), 9(1), 106-121

- Park, J. H., & Lennon, S. J. (2004). Television apparel shopping: Impulse buying and parasocial interaction. Clothing and Textiles Research Journal (SSCI), 22(3), 135-144

- Park, J. H., & Stoel, L. (2002). Apparel shopping on the Internet: Information availability on US apparel merchant websites. Journal of Fashion Marketing and Management (SCOPUS), 6(2), 158-176

- Lennon, S. J., Johnson, K. K. P., & Park, J. H.(2001). Research trends in Textiles and Clothing; An analysis of three journals, 1980-1999. Family and Consumer Sciences Research Journal (SCOPUS), 30,117-139


[ 국내 논문 ]

- 박지혜 (2016 12월호, in press). 선택은 곧 손실: 비선택 대안의 손실을 줄이기 위한 연속적 복수 제품 선택의 다양성 추구. 경영학연구, 45(6).
 
- 박지혜 (2016). 군집 vs. 혼합 진열 방식이 동시적 복수 제품 선택의 다양성에 미치는 영향. 마케팅연구, 31(2), 25-53. 
 
- 김영성, 박지혜 (2016). 1,000ml와 1L는 같지 않다: 주 제푸믱 규모 정보 단위가 추가 제품 규모 인식에 미치는 영향. 마케팅연구, 31(3), 1-25. 
 
- 박지혜 (2014). 제품 경험 기간에 대해 지각된 시간적 거리가 위계적 분류 기준에 의한 소비자 번들 구성 선택에 미치는 영향. 경영학연구, 43(6), 1905-1930.
 
- 박지혜, 김영성 (2014). 지각적 vs. 개념적 유창성이 동시적 복수 제품 선택에 미치는 영향: 고객 선택형 번들링을 중심으로. 마케팅연구, 29(Feb), 21-42.

- 박지혜, 하지영 (2013). 행운의 제품에 대한 반신반의적 의사결정. 마케팅연구, 28(5), 19-37

- 박지혜, 김영성 (2013). 대리허용효과: 기업의 대리 선행을 통한 감성적 제품 선택의 정당화. 마케팅연구, 28(1), 93-114

- 하지영, 박지혜 (2012). 소비자의 기억은 정확한가?: 브랜드 과부하, 사건의 방향성, 브랜드 간 속성 거리가 기억 오류에 미치는 영향. 마케팅연구, 27(3), 51-72

- 박지혜, 오창환(2010). 감정의 전이: 관계 감정이 장소와 브랜드점포 감정에 미치는 영향. 마케팅연구, 25, 1-23

- 박지혜, 이현석(2010). 정보의 방향성에 따른 인지적, 감정적 망각효과. 마케팅연구, 25, 55-77

- 박지혜, 안재우(2009). 감동 측정 지수 개발. 마케팅연구, 24(2), 1-30

 

 

저서

박지혜 (2013). 누가 내 머릿속에 브랜드를 넣었지. 뜨인돌 (문화관광부, 책따세 우수도서 선정)

 

홍성태, 박지혜(2009). 해빗. 위스덤하우스

 

 

수상경력

2015           :  제 15회 경영학연구 SK 우수논문상 (한국경영학회)

                        - 제품 경험 기간에 대해 지각된 시간적 거리가 위계적 분류 기준에 의한 소비자 번들

                           구성 선택에 미치는 영향

2015           : 한국외국어대학교 우수강의상 

2014           : ACR 2014 Best Working Paper Award (Association for Consumer Research)

                        -Darkside of Brand Salience in Memory 

2014           :  2014년 한국소비자학회 소비자학연구 우수심사자상 (한국소비자학회)

2010 - 2011 : Fulbright Scholar

2008           : 한국외국어대학교 경영대학원 우수강의상

2007           : 한국외국어대학교 연구업적 우수상

2006           : Emerald LiteratiNetwork 2006 Highly Commended Paper Award

2005           : Iowa State University Outstanding Research Award

2003           : Iowa State University Outstanding Teaching Award

 

 

학회 주요 활동

2009 - Present   : 한국마케팅학회 상임이사
2009                   : 한국광고학회이사
2008 - 2009       : 한국소비문화학회이사
2006 - Present   : 마케팅연구, 한국마케팅저널, 소비자학연구, 광고학연구, 경영학연구,
                            소비문화연구 심사위원

 - 2005                : International Journal of Retail and Distribution Management reviewer,

                              Clothing and Textiles Research Journal reviewer, International Journal of

                              Electronic Commerce reviewer, Guest reviewer of Journal of Marketing Channels
2004                   : Book reviewer for Berman and Evans' "Retail Management:

                              A Strategic Approach,” Tenth Edition (Prentice Hall)