교과과정

교과과정
본 학부 교과과정은 크게 공통영역과 컴퓨터 트랙 및 전자시스템 트랙으로 구성되며, 각 트랙/ 영역 별 소정의 학점을 졸업요건으로 이수해야 함

 

 

 주요 교과 과정 개요는 다음과 같다.


학년

공통 (교양)

공통 (전공)

컴퓨터트랙

전자시스템트랙

 

1

 

기초미적분학1, 일반물리1, 

기초미적분학2,

일반물리2

이산수학, 

컴퓨터개론및실습,

공학설계기초,

컴퓨터프로그래밍및실습,

 선형대수,

디지털공학기초및실습

 

 

 

2

 

 

논리회로및실험,

자료구조및실습, 

알고리즘설계와해석,

마이크로프로세서및실습,

확률과 통계

컴퓨터시스템입문,

프로그래밍어론,

객체지향프로그래밍

 공학수학1

전기회로, 

전자기학, 

공학수학2,

회로해석및실험

 

3

 

 

컴퓨터구조,

데이터통신,

인턴프로그램1,

운영체제, 

컴퓨터네트워크,

인턴프로그램2

소프트웨어공학, 

컴퓨터그래픽스,

시스템프로그래밍,

데이터베이스,

컴파일러구성론,

설계패턴

신호및시스템, 

제어공학,

전자회로,

디지털신호처리,

전기기기및실험 

 

4

 

 

캡스톤설계, 

영상처리, 

임베디드시스템

게임프로그래밍,

데이터베이스설계,

빅데이터분석, 

웹프로그래밍

멀티미디어시스템,

인공지능,

컴퓨터보안

제어시스템설계,

임베디드소프트웨어,

디지털집적회로설계,

로봇공학및실습 

4과목(8학점)

20과목(60학점)

17과목(51학점)

14과목(42학점)

 

연번 교과목명 교과목 개요 선수과목
1 국문 기초미적분1 고교 수준의 미적분학 내용: 함수의 개념, 연속의 개념, 평균값정리, 구분구적법, 곱의 미분  
영문 Calculus 1 This course covers the first part of calculus. Topics include function, continuity, mean value theorem, measuration by division.  
2 국문 물리학1 IT 공학도를 위한 물리학의 전반기 강좌로서 역학을 중심으로 강의하고, 아울러 열역학에 대해 소개한다. 내용: 운동, 뉴톤법칙, 에너지, 운동량, 충돌, 만유인력, 열역학 등  
영문 Physics 1 This course covers the first part of general physics for engineering students, focused on dynamics, and also introduces thermodynamics. Topics include motion, Newton's laws, energy, collision, universal gravitation, and thermodynamics.  
3 국문 이산수학 컴퓨터 및 전자시스템공학을 학습하는데 필요한 수학적 지식과 기본 개념을 학습하고, 각 개념과 공학적 주제 간의 관계를 이해한다. 내용: 논리와 증명, 수학적 추론, 집합, 함수, 정수론, 순열, 조합, 계수, 관계, 그래프  
영문 Discrete Mathematics This course covers elementary discrete mathematics for computer and electronic systems engineering, and addresses interrelation between such mathematical concepts and engineering themes. Topics include logic and proofs, mathematical inferences, sets, functions, number theory, permutations, combinations, counting methods, relations, and graphs.  
4 국문 컴퓨터개론및실습 문제 해결중심의 절차적 프로그래밍 기법에 대해 강의 한다. C 언어를 사용한다. 내용: 컴퓨터 역사, 소프트웨어/하드웨어 구성요소, 판단문, 반복, 다중 루프, 함수, 재귀, 배열, 포인터,구조체  
영문 Introduction to Computer  and Lab This course covers a procedural computer programming skill using C language for solving the problems. Topics include computer software and hardware components, decision, simple loops, multiple loops, fucntion, recursion, array, pointer, and structures.  
5 국문 공학설계기초 공학적 문제의 해결책에 대한 기본적인 접근법을 익히고, 공학적 설계의 절차, 팀원과의 협동 방법, 의사전달 및 표현 방법 등을 몇 개의 발표와 설계과제를 통해 배운다. 내용 : 창의성, 팀웍, 의사소통, 창의설계, 상황분석, 아이디어창출  
영문 Engineering Design Principles In this lecture, we learn the basic approach to the solution of engineering problems, design engineering process, collaborative way with the team. Through several presentations and design challenges, we can improve communication skills and idea expression technique.  
6 국문 기초미적분2 고교 이과 수준의 미적분학 내용: 테일러급수, 삼각함수, 로그함수, 지수함수의 미분과 적분, 복소수, 체인룰, 부분분수 기초미적분1
영문 Calculus 2 This course covers the second part of calculus. Topics include Taylor series, chain rule, partial fraction expansion, intergration and differentiation of sinusoidal function, exponential function.  
7 국문 물리학2 IT 공학도를 위한 물리학의 후반기 강좌로서 전자기학을 중심으로 강의하고, 아울러 상대성이론에 대해 소개한다.내용: 전기장, 전위, 전류, 자기장, 전자기파, 상대성이론 등  
영문 Physics 2 This course covers the second part of general physics for engineering students, focused on dynamics, and also introduces the theory of relativity. Topics include electric field, potential, current, magnetic fiend, electromagnetic wave, and relativity theory.  
8 국문 컴퓨터프로그래밍및실습 C++ 언어를 사용하여 문제 해결 중심의 절차적 프로그래밍 기법을 복습하고, 객체 지향 프로그래밍 기법의 기초에 대해 강의 및 실습한다. 내용: 1학기 컴퓨터개론 수업 복습, 구조체, 클래스의 기본 구조(생성자, 소멸자), 객체 배열과 객체 포인터, 함수 중복, 연산자 중복, 상속, 클래스 오버라이딩, string과 파일 IO 클래스, Standard Template Library (STL) 컴퓨터개론및실습
영문 Computer Programming and Lab This is an introductory course to the C++ programming language. It is intended for reviewing prior programming experiences with C++ and studying fundamental background of object-oriented programming (OOP). Topics include basic concepts of the class (constructor and destructor), the objects with arrays and pointers, polymorphism, operator overloading, inheritance, class overriding, string and IO classes, and standard template library (STL).  
9 국문 선형대수 선형방정식의 해를 구하고 고차원 벡터 공간을 이해할 수 있다. 내용: 선형방정식, 행렬과 행렬식, 가우스소거법, 벡터, 벡터공간, 선형독립, 내적과 외적, 고유값과 고유벡터  
영문 Linear Algebra Linear algebra is concerning vector spaces and linear mappings between such spaces. It is central to both pure and applied mathematics and includes the study of lines, planes, and subspaces. As a one semester course, the following concepts will be studied: linear combination,linearly independent, inner product, matrix theory, basis vectors, Gaussian elimination, eigenvalues and eigenvectors.  
10 국문 디지털공학기초및실습 조합회로를 중심으로 디지털시스템 기본 개념과 더불어 간단한 조합회로 해석 및 설계방법을 배운다. 내용: 디지털시스템과 2진수체계, 부울대수 및 논리게이트, 게이트레벨 최소화, 조합회로 해석과 설계  
영문 Fundamentals of Digital Logic and Lab We learn the fundamental concepts of digital systems focusing on the combinational logic circuit and also learn various methods of designing basic combinational circuits as well as analysis of them.  
11 국문 자료구조및실습 자료구조의 개념과 기본적인 자료구조의 설계, 구현 및 이의 응용에 대하여 강의한다. 내용: 추상적 자료형, 스택, 큐, 리스트, 이진트리, 그래프 순회, 해싱 컴퓨터프로그래밍및실습,이산수학
영문 Data Structures and Lab This course covers design and implementation of fundamental data structures and their use in applications. Topics incude abstract data type, stack, queue, list, binary tree, graph traversal, and hashing.  
12 국문 논리회로및실험 순차회로의 기본 장치와 개념을 익히고 레지스터를 활용한 다양한 순차회로 해석 및 설계방법을 배운다. 내용: 플립플롭 기초, 동기식 순차회로, 레지스터와 카운터, 메모리 및 프로그래머블 논리, 레지스터 전송레벨 설계 디지털공학기초및실습
영문 Logic Design and Lab We learn basic concept and devices of the sequential circuits and also learn analysis and design methods of sequential circuits composed of the registers.  
13 국문 컴퓨터시스템입문

컴퓨터 하드웨어를 이해하기 위한 기초 전기/전자회로에 대한 학습하고 하드웨어 모듈을 이용하여 시스템을 구축한다. 구축된 시스템의 소프트웨어를 설계하고 이를 구현하여 실행한다. 이를 통해 컴퓨터 시스템의 하드웨어와 소프트웨어의 동작을 이해한다. 내용: 기초 전기/전자 회로, 컴퓨터 하드웨어 모듈 및 구성, 하드웨어 제어를 위한 소프트웨어 구성 및 동작, 하드웨어/소프트웨어 연동

컴퓨터프로그래밍및실습
영문 Introduction to Computer System

This course introduces basic electrical/electronics circuits to understand computer hardware. Students will organize a basic computer system using hardware modules, and design and implement a software running on the system. These enable students to have more detailed understanding on the computer hardware and software.

 
14 국문 프로그래밍어론 C++를 중심으로 프로그래밍 언어의 여러 가지 개념을 실질적인 프로그래밍을 통해 배운다. 객체지향 프로그래밍 개념, 스코프, 함수 오버로딩, 이름 바인딩, 동적, 정적 성질 등 다양한 프로그래밍 언어 개념을 배울 수 있다. 컴퓨터프로그래밍및실습
영문 Programming Languages Students will learn the various concepts of programming language through programming exercises. The course will be focused on C++. Concepts such as object-oriented programming, scope, function overloading, name binding, dynamic and static properties will be covered in this course.  
15 국문 공학수학1 개요 : 공학 분야에서 시스템을 모델링하면 많은 경우 미분방정식 형태로 나타난다. 시스템을 분석하기 위해 미분방정식의 의미를 이해하고 이에 대한 해를 구하는 여러 가지 방법을 강의한다. 내용 : 선형미분방정식, 1차미분방정식, 2차미분방정식, 라플라스변환 기초미적분학
영문 Engineering Mathematics1 When modeling a system in the engineering field, many cases appears in the form of differential equations. In this lecture, we understand the meaning of differential equations and also study various ways to obtain solutions for differential equations.  
16 국문 전기회로 저항, 커패시터, 인덕터 등 전기회로 소자의 전기적 특성과 이들 소자로 구성된 전기회로의 기본적인 법칙과 해석방법을 이해한다. 내용: 전류와 전압, 저항회로, 회로해석법, 에너지저장소자, 1차 및 2차 회로, 정현파 전원과 페이저  
영문 Electric Circuits Properties of electric circuit elements including resistor, capacitor, and inductor. Basic laws and analysis methods of electric circuits.  
17 국문 전자기학 전기장을 위주로 하여 전자기학 법칙을 이해하고, 또한 도체저항 및 정전용량을 정의하며, 아울러 자기장과 전자기파에 대해 소개한다. 내용: 벡터해석, 전계, 전속, 전위, 전류, 저항, 정전용량, 자계, 전자기파 등 기초미적분학
영문 Electromagnetics This course aims to understand several laws of electromagnetics, focused on the electric field, define the resistance and the capacitance, and also introduce the magnetic field and the electromagnetic wave.  
18 국문 알고리즘설계와해석 문제해결을 위한 효율적인 알고리즘을 설계하고 그 성능을 분석하는 것에 대하여 강의한다. 내용: 알고리즘의 복잡도 분석, 분할과정복 및 재귀, 정렬, 욕심쟁이 방법, 동적계획법, 그래프 알고리즘, 백트래킹 자료구조
영문 Design and Analysis of Algorithms This course introduces the fundamental techniques for designing and analyzing algorithms, including asymptotic analysis, divide-and-conquer algorithms and recurrences, sorting, greedy algorithms, dynamic programming, backtracking, and graph algorithms.  
19 국문 마이크로프로세서및실습 마이크로프로세서 시스템에 대한 구성, 동작 방식, 저수준 프로그래밍, 소프트웨어 개발 환경에 대하여 학습한다. 실습을 통하여 마이크로프로세서와 다양한 주변기기의 원리 및 동작을 확인한다. 내용: 마이크로프로세서 동작, 메모리 시스템 구성, 주변장치 및 하드웨어 제어, 프로그램 실행 환경, 예외 처리, 소프트웨어 개발 환경 논리회로및실험,컴퓨터시스템설계
영문 Microprocessor and Lab This course covers organization, operation mode, low-level programming, and software development environment of microprocessor systems. Students will have detailed understanding about  the priciples  and operating behaviors of microprocessor and various peripherals through experiments.  
20 국문 객체지향프로그래밍 Java를 이용하여 객체지향 프로그래밍의 개념을 실질적 프로그램을 통해 배운다. java 프로그래밍을 위한 IDE 사용법, 클래스의 속성과 메소드 정의, 상속, Java API 사용, GUI 프로그래밍 등 Java를 이용해 여러 가지 객체지향 프로그래밍을 함으로써 객체지향 프로그래밍 개념을 배울 수 있다. 자료구조,프로그래밍어론
영문 Object-Oriented Programming Students will learn the concept of object-oriented programming through practical programming exercises using Java. Students will learn to use IDE for Java programming, properties of class, method definition, inheritance, use of Java API, and GUI programming.  
21 국문 어셈블리어및실습 컴퓨터의 기본적 구조를 학습하고 어셈블리어를 이용한 프로그래밍 기법을 훈련을 통해 컴퓨터 구조를 이해한다. 내용: 어셈블리어와 고급언어, 레지스터, 지시자, 보호 및 실제 주소모드 프로기래밍, 매크로, 모듈 및 조건부 어셈블리어  
영문 Assembly and Lab Introductions to an assembly language, architectures of Intel microprocessors and micro computers,  structures of high-level programming languages, low-level view of data structures, and interrupt handlings.  
22 국문 확률과통계 확률과 랜덤변수의 기본적인 개념을 익힌 다음, 확률 분포함수와 밀도함수를 이용하여 기댓값 등의 확률적인 특성을 계산하는 방법을 배운다. 내용: 확률, 랜덤변수와 확률 분포, 기댓값, 이산 및 연속 확률 분포, 가설 검정과 추정  
영문 Probability and Statistics Basic concepts of probability and random variables, distribution and density functions, mathematical expectations, hypothesis testing.  
23 국문 전자회로 다이오드, 트랜지스터 등 반도체 소자의 전기적 특성과 이들 소자로 구성된 회로의 해석방법을 익힌다. 내용: 반도체, 다이오드 특성, 다이오드 회로, 트랜지스터 특성, 트랜지스터 바이어스 회로, 증폭기 전기회로
영문 Electronic Circuits Properties of diodes and transistor, analysis methods of diode circuits, DC and small signal analysis of transistor circuits.  
24 국문 컴퓨터구조 컴퓨터시스템의 주요 구성 요소와 상호 작용을 이해하고 시스템 설계와 성능 분석에 필요한 기본 지식을 학습한다. 내용: 명령어집합, 중앙처리장치, 파이프라이닝, 메모리 계층구조, 입출력장치, 멀티프로세서 마이크로프로세서및실험
영문 Computer Architecture This course introduces main components of a computer system and their interactions. In addition, we will deal with basic principles for computer system design and performance evaluation. Topics include instruction set architecture, central processing unit, pipelining, memory hierarchy, I/O devices, and multiprocessors.  
25 국문 데이터통신 통신프로토콜 계층구조에서 하위 계층, 즉 물리계층과 데이터링크계층을 강의한다. 내용: 통신모델, 데이터 및 신호 정의, 디지털 및 아날로그 전송, 스위칭, 멀티플렉싱, 오류감지 및 정정, 데이터링크 제어, 다중접속 제어, 무선 랜  
영문 Data Communications We learn the lower layers of the TCP/IP protocol stack such as the physical layer and the data link layer.  
26 국문 인턴프로그램1 컴퓨터전자시스템공학부와 인턴프로그램 협력 기관으로 인준된 산업체에서 3, 4학년의 방학 중 또는 학기 중 소프트웨어개발, 임베디드 시스템,로봇 시스템, 영상처리 개발과 관련으로 근무하여 2학점을 취득하는 전공 프로그램이다.  
영문 Intern program 1 Junior or senior students can receive two credits by working at a company approved by the school of computer and electronic system engineering during a vacation or a semester. They are expected to be involved in an industry job related to software development, embedded system, robot system, image processing, etc.  
27 국문 소프트웨어공학 본 수업에서는 소프트웨어의 개발, 운용, 유지보수 등의 소프트웨어 생명 주기 전반을 정량적으로 다루기 위한 방법을 강의한다. 구체적으로, 소프트웨어 사용자들의 요구를 수집 및 분석을 하고, 이를 소프트웨어 시스템의 설계에 반영하는 다양한 요구사항 분석기법 및 설계기법들과 이와 관련된 소프트웨어 도구들에 대해서 가르친다. 내용: 사용자 요구 분석 및 설계, 소프트웨어 설계 기법, 객체 지향적 분석과 설계, 소프트웨어 유지 보수 및 품질 보증, 테스팅 컴퓨터프로그래밍및실습,객체지향프로그래밍
영문 Software engineering Software engineering is the fundamental study and the application of engineering to the design, development, and maintenance of software. In this course, we will discuss the fundamentals of software engineering such as user requirement analysis, software design, software analysis, and software maintenance and testing.  
28 국문 컴퓨터그래픽스 선 그리기, 텍스처 처리, 2D 및 3D 모델링, 렌더링 등의 컴퓨터그래픽의 기본 개념을 배우고,  OpenGL를 이용한 3D 게임 프로그래밍을 배운다. 또한, 이들 개념 및 테크닉을 Windows 및 Android 하에서 실습하고 간단한 그래픽 응용을 구현한다. 내용: 컴퓨터그래픽스 기초, 컴퓨터 그래픽스 기초 이론 (선그리기, 다각형그리기, 앤티앨리어싱), OpenGL 프로그래밍, 기학적 변형, 3D 뷰잉, 텍스처 매핑, 조명, 프랙탈, 파티클, 그래픽 응용 컴퓨터프로그래밍및실습
영문 Computer Graphics Students are taught about the basic concepts of computer graphics, such as line drawing, texturing process, 2D and 3d modeling and rendering, and how to do 3d programming using OpenGL. Also, students practice these concepts and techniques under Windows and Android, and implement a simple graphic application.  
29 국문 시스템프로그래밍 운영체제의 커널 인터페이스 사용법을 익히고, 이를 기반으로 여러 응용 분야의 시스템 수준 병행 프로그래밍 기법을 학습하여 시스템 엔지니어를 양성한다. 내용: 운영체제 소개, 병행 프로세스/스레드 개념, 시스템 호출과 인터럽트 처리 소개, 프로세스 기반 병행 프로그래밍, 멀티스레드 프로그래밍, 파일/레코드 처리 및 상호 배제, 프로세스간 통신, 메모리 관리 API, 시간 관리 API, 네트워크 소켓 프로그래밍 기초  
영문 System Programming This course covers practical system programming with operating system kernel interfaces, and system-level concurrent programming methods. Topics include brief introduction to operating systems, concurrent processes and threads, system calls and interrupt handling, concurrent processes programming, multithread programming, file and record processing, mutual exclusion, inter-process communication, memory management API, and basics on network socket programming.  
30 국문 신호및시스템 선형 시스템과 신호를 연속/불연속 그리고 주기적/비주기적으로 각각 분류하여 처리하는 방법을 배운다. 내용: 신호의 정현파 표현, 샘플링, 푸리에 급수, 컨벌루션, 시불변선형시스템, 주파수 응답, z-변환 미적분학,선형대수,공학수학
영문 signal and system This course covers linear system and signal with continuous/ discrete and periodic/ aperiodic conditions. Topics include sinusoids, sampling, Fouries series, convolution, linear time invariant system, frequency response, and z-transform.  
31 국문 제어공학 선형 시스템을 대상으로 안정도 판정, 정상상태 및 과도상태 응답 해석, 제어기 설계 등에 대해 강의하고 매트랩을 이용한 실습을 병행한다. 내용: 피드백 제어, 전달 함수, 상태변수 해석, 시스템 안정도, 시간영역 해석, 근궤적법, 제어기 설계 등 공학수학
영문 Automatic Control For linear systems, this course covers the determination of stability, the analysis of steady-state response and transients response, and the design of feedback controllers, along with practice using matlab. Topics include feedback control, transfer function, state space analysis, system stability, time domain analysis, root locus, and controller design.  
32 국문 운영체제 범용 및 내장형 운영체제의 내부 구조와 기술적 특징을 학습하고, 병행 프로세스의 동기화를 비롯한 운영체제 밀결합 고급 응용의 작성 능력과 적용 분야에 맞게 운영체제를 개선할 수 있는 능력을 키운다. 내용: 운영체제 종류 및 특성, 프로세스/스레드 개념, I/O 시스템 구조, 시스템 호출과 인터럽트 처리, 프로세스 관리, 프로세스 스케줄링, 프로세스 동기화, 데드락, 가상 메모리 관리, 파일 시스템 구조, 디스크 시스템 관리, 분산 시스템 및 클라우드 컴퓨팅 소개 시스템프로그래밍, 컴퓨터구조
영문 Operating Systems This course introduces internal structures and technical characteristics of general operating systems as well as embedded ones. Based on the understanding, students are expected to efficiently write advanced applications such as concurrent programming with process synchronization, which are usually tightly coupled with underlying operating systems. Topics include characteristics and types of operating systems, process and thread concepts, I/O system structures, system calls and interrupt handling, process management, process scheduling, process synchronization, deadlocks, virtual memory management, file system structure, disk storage management, and brief introduction to distributed systems and cloud computing.  
33 국문 컴퓨터네트워크 TCP/IP 프로토콜에서 상위 계층, 즉 네트워크계층, 트랜스포트계층, 응용계층을 강의한다. 내용: 네트워크 모델, 응용계층의 다양한 네트워크 응용서비스, 트랜스포트 계층의 TCP 및 UDP, 네트워크 계층의 IP 및 라우팅 알고리즘, 네트워크 보안 데이터통신
영문 Computer Networks We cover the upper layers of the TCP/IP protocol stack such as the application layer, transport layer, and the network layer.  
34 국문 인턴프로그램2 컴퓨터전자시스템공학부와 인턴프로그램 협력 기관으로 인준된 산업체에서 3, 4학년의 방학 중 또는 학기 중 소프트웨어개발, 임베디드 시스템,로봇 시스템, 영상처리 개발과 관련으로 근무하여 2학점을 취득하는 전공 프로그램이다.  
영문 Intern program 2 Junior or senior students can receive two credits by working at a company approved by the school of computer and electronic system engineering during a vacation or a semester. They are expected to be involved in an industry job related to software development, embedded system, robot system, image processing, etc.  
35 국문 데이터베이스 관계형 데이터베이스 이론, 질의, SQL을 이용한 데이터베이스 프로그래밍, 트랜잭션 등에 대해서 배운다. 내용: 데이터베이스 시스템, 관계형 데이터베이스 모델, 관계대수, 관계해석, SQL, 데이터베이스 프로그래밍, 기본적인 동시성 제어 개념, 트랜잭션 프로그래밍  
영문 Database This course covers relational database theory, query, database programming using SQL, basic transaction processing. Topics include database system architecture, relational model, relational algebra, relational calculus, SQL, database application programming, the basic concept of concurrency control, and transaction programming  
36 국문 컴파일러구성론 컴파일러를 작성하는 기본 방법을 강의한다. 형식어론(Formal Language Theories), Lexical Analysis, Parsing에 대한 이론을 배우고, 각각의 구현을 통해 컴파일러를 작성하는 능력을 키운다 자료구조,프로그래밍어론
영문 Compiler Construction This lecture is about the basic method of writing compilers. By learning about Formal Language Theories, Lexical Analysis, and Parsing and implementing them, students will learn their skills in contruction compilers.  
37 국문 설계패턴 여러 가지 설계 패턴을 Java를 이용하여 프로그래밍 함으로써 설계패턴의 개념을 배운다. Strategy Pattern, Factory Pattern, MVC Pattern 등 여러 가지 설계 패턴을 프로그래밍을 통해 배운다. 자료구조,프로그래밍어론
영문 Design Pattern Students will learn the concept of design pattern using Java Programming. Various patterns such as strategy pattern, factory pattern, and MVC pattern will be learned in class through programming.  
38 국문 디지털신호처리 신호및시스템의 후속 과목으로 이산신호를 연속신호로 확장하며 스팩트럼 분석 등 실제 응용 문제를 다룬다. 내용: 연속신호에 대한 주파수 응답, DA 변환, 푸리에변환, 이산신호푸리에변환, 스팩트럼 분석, 고속푸리에변환 신호및시스템
영문 Digital Signal Processing    
39 국문 전기기기및실험 Stepping, DC, AC 등 전기 모터의 원리 및 발전기의 원리 그리고 엔코더, 타코메타, 힘 센서 등 센서의 원리를 이해하고, 기본적인 소자 및 부품을 사용하여 서보모터 제어기를 설계, 제작하여 실험한다. 내용:  Stepping 모터, DC모터, AC모터, 발전기, 엔코더, 타코메타, 서보모터제어 전자회로
영문 Electric Machinery and Lab This course aims to understand the operational principles of stepping, DC, BLDC motors, develop the motor driving circuits & the motor control programs, and also introduce the principle of generator. Topics include the types of DC motors, the operational principles, the driving circuits, the control programs, and the priciple of generator.  
40 국문 캡스톤설계 컴퓨터전자시스템공학부에서 다양한 전공 교과목을 통해 얻은 지식을 활용하고 설계능력을 배양하기 위한 종합 설계 과목이다. 팀 단위로 프로젝트를 수행하며, 프로젝트 수행을 통해 의사소통능력과 설계 능력을 익히고 보고서 작성과 발표 능력을 배양한다.  
영문 Capstone Design Through this capstone design course, students are required to carry out a team project by applying various knowledges learned from major courses in the school of computer and electronic system engineering. They are expected to learn design, communication, technical writing, and presentation skills.  
41 국문 임베디드시스템 임베디드 시스템에 대한 개론을 소개하고, 임베디드시스템 설계를 위한 하드웨어적인 방법론과 소프트웨어적인 방법론을 강의한다. 내용: 임베디드시스템개론, 임베디드시스템HW, 임베디드시스템 SW, 임베디드시스템 설계 방법론 컴퓨터구조,운영체제
영문 Embedded Systems This course introduces concepts of embedded systems, and lectures design methodologies of embedded hardware systems and embedded software systems.  
42 국문 영상처리 디지털 영상의 표현 방식과 영상의 압축, 화질 개선과 복원을 위한 처리 기법을 이해한다. 이들 기법을 컴퓨터 프로그램으로 구현하는 방법을 익힌다. 내용: 영상의 표현, 공간 필터링, 주파수 영역 필터링, 영상 복원, 영상 압축, 영상 분할  
영문 Image Processing Digital image acquisition and representation, spatial and frequency domain filtering, image compression, restoration, segmentation  
43 국문 게임프로그래밍 멀티미디어 콘텐츠 중에서 컴퓨터 게임은 가장 많은 사람들이 관심을 가지며 상업성이 높다. 본 과목에서는 컴퓨터 게임의 기획 및 개발 방법론에 대한 이론을 배우고, 게임 개발 도구 및 언어를 익힌 후, 이를 이용하여 데모용 게임을 작성을 실습한다. 내용:게임 기획 및 프로그래밍 개론, 게임 개발 과정 및 설계 도큐먼트, 게임 메커니즘, 게임 플레이, 세팅 및 밸런싱, 게임 엔진 소개, 3D 모델링 저작 및 렌더링, 게임 프로그램의 구조, 게임 프로그래밍 언어, 게임 엔진의 API 및 실습 컴퓨터프로그래밍및실습
영문 Game Programming Computer games are the most interesting among multimedia contents and are highly commercial. In this class, students learn the theory of design and development methodologies of the computer game. Also, they learn a game development tool and a language, and practice  them to create a game.  
44 국문 데이터베이스설계 관계형 데이터베이스 설계에 대한 이론과 데이터베이스의 물리적 또는 논리적 설계 기법에 대해 배운다. 내용: 함수종속성, 정규화, 데이터베이스 설계 알고리즘, 데이터 분석, ER 모델링, EER 모델링, 화일 구조, 인덱싱, 트랜잭션 처리, 동시성 제어 데이터베이스
영문 Database Design This course covers relational database design theory and physical and logical design techniques of databases. Topics include functional dependency, normalization, database design algorithm, data analysis, ER modeling, EER modeling, file structures, indexing, transaction processing, and concurrency control  
45 국문 빅데이터처리 본 수업에서는 주요한 데이터 마이닝 알고리즘과 대용량의 데이터의 처리하기 위한 기초적인 분산 처리 방법 및 이와 관련된 기초 알고리즘에 대해서 강의한다. 내용: 1. 데이터 마이닝 알고리즘 – 패턴 분석 알고리즘, 그래프 분석, 데이터 스트림 알고리즘, 군집화 알고리즘, 2. 분산 처리 방법 – Hadoop, NoSQL 시스템 및 그와 관련된 기초 알고리즘 데이터베이스,자료구조및실습,알고리즘설계와해석
영문 Big data processing Data are everywhere such as World Wide Web, social networks, financial data, and mobile data. In this source, we will discuss key algorithms for data mining and distributed processing for analyzing very large amounts of data. Specifically, we will cover (1) data mining: association rule mining, link analysis, graph analysis, data stream mining, clustering, and (2) parallelized and distributed processing: Hadoop and noSQL databases.  
46 국문 웹프로그래밍 웹 프로그래밍에 필요한 언어인 HTML5, CSS, JavaScript, PHP, JSP 등의 언어에 대해 배우고, 웹 사이트를 구축할 수 있는 수준의 웹 프로그래밍을 배운다. DB 연동, 서버 구축, 웹 보안 등 다양한 웹 프로그래밍 문제를 다룬다. 자료구조,프로그래밍어론,데이터베이스
영문 Web Programming Students will learn about languages necessary for web programming (HTML5, CSS, JavaScript, PHP, JSP) and learn web programming tools for creating websites. This course will cover various web programming problems such as DB connection, server setup, and web security.  
47 국문 제어시스템설계 개요 : 선형시스템을 대상으로 제어시스템 설계를 수행한다. 주파수 영역의 시스템 해석, 시간 영역의 시스템 해석을 통하여 대상 시스템의 특성을 파악한 후 원하는 성능을 구현하도록 주파수영역설계, 시간영역설계 방식으로 제어시스템을 설계한다. 내용 : 제어기설계, 주파수영역설계, 시간영역설계, 상태피드백제어기 제어공학및실습
영문 Control System Design Performs a control system design for the linear systems. We study the system analysis in the frequency domain and also in the time domain to identify the characteristics of the system. We also study how to design controller to achieve the desired performance in frequency domain and also in the time domain.  
48 국문 멀티미디어시스템 멀티미디어 시스템은 텍스트, 음성, 동영상, 정지영상 등의 다양한 미디어를 통합적으로 처리하는 시스템이다. 본 강좌에서는 멀티미디어 데이터의 표현, 압축, 동영상 재생, 동영상 전송, 동영상에서의 객체 인식 및 멀티미디어 내용 검색 등에 대한 이론을 배우고, 실습한다. 내용: 멀티미디어 시스템 개론, 그래픽, 영상, 비디오, 음성 데이터 표현, 무손실 압축, 손실 압축, JPEG, 비디오 압축, MPEG 및 기타, OpenCV,비디오 스트리밍, 멀티미디어 데이터 검색, 비디오내 객체 인식 및 응용 컴퓨터프로그래밍및실습
영문 Multimedia Systems The multimedia system is a system for processing text, audio, video, and still images in a  integrated way. In this course students learn theories of multimedia data representation, compression, video playback, video transmission, object recognition in video, and multimedia content retrieval, and carry out exercises.  
49 국문 인공지능 지능시스템에 대한 기본적인 개념 학습과 인공지능을 다루는 언어를 활용한 문제 풀이를 실습한다. 내용: LISP언어, 각종 탐색기법, 지식표현방법, 불확실성, 퍼지이론 입문, 계획과 문제풀이 컴퓨터개론및실습
영문 Artificial Intelligence Introductions to Lisp programming language, search mothods, reasoning under uncertainty, expert systems, and robot planning.  
50 국문 컴퓨터보안 본 수업에서는 암호화 알고리즘에 대한 기초적인 이론과 사용자 인증 및 인가, 컴퓨터 네트워크 환경에서 기밀성과 무결성을 지원하기 위한 프로토콜, 소프트웨어 결함 및 멀웨어와 관련된 소프트웨어 보안에 대해서 강의한다. 내용: 1. 암호 알고리즘 - DES, AES, RSA, 2. 접근 제어 – 사용자 인증과 인가, 3. 보안 프로토콜 – 컴퓨터네트워크 환경에서 기밀성과 무결성을 위한 방법, 4. 소프트웨어 보안 – 소프트웨어 버그와 멀웨어 알고리즘설계와해석,컴퓨터네트워크
영문 Computer security Computer security deals with security-related issues and technique to computing devices such as computers and computer networks including the Internet. In this course, we will discuss basic knowledge of information security such as (1) cryptography – symmetric and asymmetric crypto algorithms, e.g., DES, AES, and RSA, (2) access control – authentication and authorization, (3) protocol for supporting confidentiality and integrity, and (4) software security – software flaws and malware software.  
51 국문 임베디드소프트웨어 임베디드 리눅스 기반의 임베디드 시스템의 개발환경, 운영체제, 디바이스 드라이버 및 응용에 대해서 강의한다. 내용: 임베디드 시스템 구성, 개발환경, 부트로더, 커널, 디바이스 드라이버, 응용프로그램 운영체제,시스템프로그래밍
영문 Embedded Software This course deals with development of embedded systems with embedded Linux Software platform, including boot loader, embedded linux OS, device drivers, and applications.  
52 국문 디지털집적회로설계 HDL을 이용하여 소프트웨어 논리 함수를 하드웨어 집적회로 및 Chip으로 구현하는데 필요한 기술 및 개발 방법론을 강의한다. 내용: 논리회로, VHDL, PLD, PGA, 디지털회로설계 논리회로및실험,마이크로프로세서및실습
영문 Digital Integrated Circuit Design This course introduces methodologies for digital integrated circuit design and implementations, especially at the RTL level with hardware description language, FPGA and PLD.  
 53 국문  로봇공학및실습  산업용 로봇을 대상으로 기구학을 중심으로 한 로봇공학 이론에 대해 강의하고, 자율 주행 이동로봇을 활용한 실습을 병행한다. 내용: 좌표 변환, 위치 기구학, 속도 기구학, 정력학, 궤적 계획, 위치/힘 제어   
 영문 Robotics and Lab   For industrial robots, this course covers several issues of robotics, mainly on the kinematics. Topics include the coordinate transformation, the positional kinematics, the velocity kinematics, the statics, the trajectory planning, the positional and force controls
54 국문 공학수학2 과학기술 분야에서 컴퓨터를 이용한 많은 수치문제를 안정적이며 효율적으로 구현하는 다양한 기법들을 다룬다. 내용 : 계산 오류, 선형방정식, 보간 및 곡선 맞춤, 비선형식, 수치 미분 적분등 공학수학1 
 영문  Engineering Mthematics2  This cours covers numerical method used in the scientific computation which include computational precision errors, linear systems of equations, interpolation and curve-fiftting, non-linear sustems of equations, numerical differentiation and interegration method, etc.  
55  국문 회로해석및실험 전기회로의 후속 부분을 강의와 실험으로 진행한다. 내용 : 교류 페이저 회로 해석, 라플라스 변환 민 응용 등을 강의하고, 기초 회로 및 디지털 회호 관련 실험 전기회로 
 영문  Cricuit Analysis and Experiment  This cours covers subsequent topic to the electrical circuit cours which include ACphasor circuit analysis, Laplace transformation and applications. Also, ecperiment on basic electrical circuits and digital logic circuit will be conducted.