HUFS HOME HUFS ENG
한국외국어대학교 미디어커뮤니케이션 학부
<br><br>

학부장 인사말

 

공소개

미디어커뮤니케이션(학부공통) 커리큘럼

미디어커뮤니케이션글쓰기 (Media Writing) (필수)

신문, 잡지, 방송 등 다양한 미디어의 글을 읽고 분석함으로서 미디어 글의 다양한 형태를 익히고 강도 높은 쓰기 훈련을 통해 뉴스 작성에 필요한 기초 능력을 배양한다.
This required course emphasizes the craft of editing: of refining news copy and choosing how and where it will run in a newspaper, magazine, broadcasting, or on a web site. Students edit stories for content, structure, word usage and story flow. They also write headlines and design pages.

미디어커뮤니케이션1 (Introduction to Communication) (필수)

커뮤니케이션의 개념, 기능, 과정 등에 관한 기초적 지식을 제공함으로써 전공탐색의 방향을 제시하며 아울러 신문, 잡지, 방송, 광고 PR 등에 관한 기초적 지식의 탐색을 내용으로 한다.
This required course focuses on general knowledge of communication studies. The class will explore nature of communication studies and basic research method, the history of communication studies.

미디어커뮤니케이션2 (필수)

본 수업은 미디어커뮤니케이션의 과거∙현재 지형과 중요성에 대해 개괄적으로 소개한다. 우선 출판, 신문, 영화, 라디오, TV, 광고, PR, 뉴미디어 등의 미디어 산업의 역사와 현황에 대해 살펴본다. 나아가 미디어커뮤니케이션의 기술, 산업, 규제와 이용자를 둘러싼 다양한 현상과 쟁점에 대해 다루며, 이에 대한 비판적인 관점을 형성하는 데 필수적인 이론적 개념에 대한 논의도 이루어진다. 궁극적으로 본 수업을 통해 학생들은 미디어커뮤니케이션 전공자로서 갖춰야 할 미디어커뮤니케이션의 산업∙문화∙학문적 지형에 대한 전반적인 지식과 이해를 확보할 수 있게 될 것이다.
This course examines the context and significance of media communication in past and contemporary society. We will first spend time focusing on the history and current state of specific media industries—such as publishing, newspapers, film, radio, television, advertising, PR, and newer forms of digital and online media. Further, integrating theoretical and practical approaches to understanding media communication, the course will introduce you to the key concepts and issues required to understanding the development and role of, as well as the relationships among, media technology, industry, regulation, text, and audience. Overall, this course will highlight a number of important concepts and issues for you to consider as you prepare for advanced studies in the Media Communication Division.

미디어연구방법론 (Research Methodology in Communication) (필수)

이 강의는 커뮤니케이션 이론과 지식연구를 위한 연구방법의 기초개념 및 과정에 대한 이해를 통해 연구논문을 작성할 수 있는 통계분석 방법의 이론과 실제를 연구한다. 커뮤니케이션학 연구방법의 본질과 연구방법의 과정과 절차, 자료의 수집방법 등을 다루고 나아가서는 수집된 자료의 분석에 필요한 통계적 방법 등을 습득한다.
Students are introduced to the research process, from problem definition to survey design, sampling, data analysis, and interpretation of results. In addition, students will examine qualitative research and secondary data analysis. Students participate in a research project or application.

스피치커뮤니케이션

스피치 커뮤니케이션의 개념적 이해와 스피치 상황에 따른 토론과 실습을 통해 마음을 담는 커뮤니케이터로서의 자질을 향상하고자 한다. 아나운서 지망생을 위한 전문적 기술을 가르치는 수업이 아니니 참고하세요.
This course highlights concepts and performance skills in speech communication and public speaking.

TOP